|
|
Vulcanus dras på plass over slippvognen.
|
|
Båten på plass, klar for slippen.
|
|
Det er overraskende lite groe på skroget. Spesielt på styrbord side, som til daglig ligger i skyggen inn mot kaien.
|
|
|
|
Skroget ble malt svart mens båten lå på vann, og det var vanskelig å få rengjort skikkelig i vannlinjen. Det blir det en råd med når båten står tørt.
|
|
|
|
Det karakteristiske dyseroret er synlig. Roret var en nyhet og nyvinning da Vulcanus ble sjøsatt første gang i 1959.
|
|
|
|
Dyseroret gjør Vulcanus svært manøvrerbar.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Det er dimensjoner over dyseroret. Her fjernes zink-anodene.
|
|
Høytrykkspyling av bunnen.
|
|
Høytrykkspyling av bunnen.
|
|
Høytrykkspyling av bunnen. Ikke mye groe, selv på solsiden av skroget.
|
|
John Audun Hauge betrakter rorkonstruksjonen. Litt skjellvekster på propellhodet, ellers ikke så ille.
|
|
Leif Egil Sandnes og Sverre Oddekalv skifter zink-ringen rundt propellakslingen.
|
|
Maskinsjef Sverre Oddekalv og skipper Svein Andersen i arbeid.
|
|
Skipper Svein Andersen fjerner bunnpluggen til den ene vanntanken akter.
|
|
Egil Sunde rengjør tankene akter. Ti-år med oppsamlet slam, betongrester og rust skal fjernes.
|
|
Skipper Svein Andersen passer slamsugeren når aktertankene rengjøres.
|
|
Mutteren som holder lokket til babord kjettingkasse fast, må varmes for å løsne. Skipskontrollen skal ned og inspisere ankerkjettingen.
|
|
Nye zinkanoder sveises fast.
|
|
Atle Johnsen passer på at bunnen blir skikkelig dekket med bunnsmurning.
|
|
Svein Andersen tar et skippertak langs skutesiden.
|
|
Det er mange krinkler og kroker som skal bunnsmøres på roret. John Audun Hauge og Roar Mørseth i aksjon med kost og rull.
|
|
Geir de Lange bunnsmører.
|
|
Jan Helge Johannessen et ledig øyeblikk
|
|
Vulcanus ferdig bunnsmurt
|
|
Vulcanus ferdig bunnsmurt
|
|
|
|
|